نمونه سوال و جواب فعالیت های حرفه و فن سوم راهنمایی

نمونه سوال و جواب فعالیت های حرفه و فن سوم راهنمایی

واحد اول 

1- چه سؤالاتی در ذهن انسان بود که باعث شد وسایل بالا را اختراع کند ؟

1-1-     فاصله ی ستاره ها و سیاره ها با زمین چقدر است

2-1--چرا بعضی از ستاره ها پرنور و بعضی کم نور هستند

3-1--چرا در روز ستاره ها را نمی بینیم 

4-1- کرات آسمانی چه ویژگی هایی دارند آیا سیارات دیگر برای زندگی مناسب هستند و...

2- با استفاده از چه عاملی انسان توانست کرات آسمانی را تسخیر کند ؟قدرت تفکری خلاق

3- از ویژگی های مهم انسان در مورد پدیده ها سه مورد نام ببرید؟ تحقیق ، جست و جو و کاوش

4- انسان برای پاسخ پرسش های خود چه مراحلی را باید طی کند؟ اطلاعاتی را گرد آوری و دسته بندی می کند، به تجربه و آزمایش می پردازد و نتیجه گیری می کند.

5- مغز انسان چگونه است و چه وظایفی بر عهده دارد؟ مغز انسان از میلیاردها سلول عصبی تشکیل شده است که وظیفه ی دریافت اطلاعات و پیام ها را بر عهده دارند.

6- اطلاعات و پیام ها چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟ این پیام ها و اطلاعات توسط مغز طی فرآیندی پردازش و طبقه بندی می شوند و در مواقع لزوم مورد استفاده قرار می گیرند.

7- قدرت تفکر خلاق را توضیح داده از چه زمانی همراه انسان است؟ تفکر خلاق از زمان خلقت انسان همواره با او بوده و انسان با استفاده از این قدرت توانسته است بسیاری از مسائل و مشکلات خود را حل کند ، اختراعات و اکتشافات زیادی را انجام دهد و در زندگی خود از آن استفاده کند.

8- چگونه می توان قدرت تفکر خلاق را پرورش داد؟ یکی از راه های پرورش قدرت تفکر و خلاقیات ، شرکت کردن در کارها و بحث های گروهی است . وقتی تعدادی از افراد گروه شروع به دادن ایده های خود می کنند ، افکار دیگر اعضا ی گروه نیز فعال می شود و هر کس سعی می کند ایده ی جدیدتر و بهتری ارائه دهد در نتیجه این امر ، تعداد بیش تری ایده از طرف افراد گروه مطرح می شود.

 

9- گام های حل یک مشکل را بنویسید ؟

گام اول

گام دوم

گام سوم

گام چهارم

گام پنجم

مسائل و مشکلاتی را که به نظرتان میرسد فهرست کنید .

یکی از مسائل و مشکلات را انتخاب کنید.

در مورد مسئله یا مشکلی که انتخاب کرده اید ، کمی توضیح دهید .

همه ی راه حل های ممکن و ایده های افراد را که می تواند به حل مسئله منجرشود یادداشت،  کنید.

بهترین ایده ( راه حل) را انتخاب کنید و درباره ی آن کمی توضیح دهید.

 

10- درگیر شدن با مسائل و یافتن راه حل برای آن ها در واقع نشانه ی چیست؟ نشانه ی توانایی انسان در تفکر و خلاقیت است .

11- یکی از عوامل مؤثر در ارائه ی ایده های نو چیست ؟ داشتن تمرکز

12- برای ارائه ی ایده ی نو برای داشتن تمرکز فکری، مکانی مناسب و محیطی آرام مورد نیاز است .

13- فناوری چگونه تکامل می یابد ؟ معمولاً برای بالا بردن کیفیت و استفاده ی بهتر و بیشتر از محصولات فناوری که قبلاً به وجود آمده اند ، ایده هایی ارائه می شوند، این ایده ها از ایده های قبلی سرچشمه می گیدند و طرح های قبلی را تکمیل می کنند . فناوران می توانند با استفاده از فناوری های گذشته ، چیزهای جدیدی تولید کنند یا به تکمیل تولیدات پیشین بپردازند.

14- نوآوری را تعریف کنید ؟ نوآوری چیست؟ گاهی ایده ی ارائه شده قبلا ً توسط افراد دیگر و در مکان ها و محیط های دیگری ارائه و به فناوری تبدیل شده اند اما فرد ایده دهنده از وجود آن بی اطلاع بوده است . این نیز نوآوری محسوب می شود .

15- تایرهای بادی اتومبیل در چه سالی و توسط چه کسی اختراع شد؟ در سال 1845 توسط تامیسون

16- چرا در سال 1845 از اختراع تامیسون استفاده نشد؟ ولی ماشینی وجود نداشت که از این چرخ ها استفاده کند.

17- چه کسی و در چه سالی روی تایرهای بادی اصلاحاتی انجام داد؟ در سال 1888 دنلپ اصلاحاتی روی تایرهای بادی انجام داد.

18- دنلپ در سال 1888 چگونه تایرهای بادی را اصلاح کرد؟ آنها را متناسب با اتومبیل هایی که تازه اختراع شده بودند تغییر داد.

19- یکی از مهم ترین مراحل تولید فناوری چیست؟ مرحله ی انتخاب و تغیر مواد

20- برای تولید لباس آتش نشان ها به چه ویژگی هایی باید توجه کرد؟ مقاومت ، انعطاف پذیری و ایمنی

21- موادی که برای تهیه ی لباس های آتش نشان ها در نظر می گیریم چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ برای این منظور ، موادی که انتخاب می شوند باید در مقابل آتش مقاوم باشند، بیش از اندازه داغ نشود و ذوب نگردند. در عین حال، ماده ی انتخاب شده باید تا حد امکان سبک باشد ( وزن مخصوص یا جرم آن بالا نباشد ) ، انعطاف داشته بشد تا مانع حرکت آتش نشان ها به هنگام کار نشود و قابل برش زدن و دوختن باشد.

22- رنگ لباس آتش نشان ها باید چگونه باشد؟ رنگ آن نیز باید طوری باشد که در میان شعله های آتش دیده شود و محکم و بادوام باشد تا در حین کار پاره نشود.

23- به طور کلی در تولید محصولات فناوری رعایت اصول بهداشتی ضروری است .

24- پرتوهای ویژه عکس برداری ( رادیولوژی ) می تواند عامل چه بیماری باشد؟ سرطان

25- چرا کارکنان بخش عکس برداری ( رادیولوژی) باید لباس مخصوص داشته باشند؟ باید از لباس هایی استفاده کنند که آنها را از خطر پرتوها درهنگام کار حفظ نماید.

26- چرا تولید کنندگان محصولات فناوری باید راهنمای استفاده را به مشتریان تحویل دهند؟        چون این راهنما حاوی روش استفاده و هم چنین نکات ایمنی در خصوص استفاده نابجا از آن است . آنها را متناسب با اتومبیل هایی که تازه اختراع شده بودند تغییر داد.

27- اساس کار فناوران را اصل ارزیابی تشکیل میدهد.

28- اصل ارزیابی را توضیح دهید؟ هر محصول در تمام مراحل باید ازابعاد مختلف مورد آزمایش و ارزیابی قرار گیرد. تولید انبوه یک محصول فناوری بدون این که نمونه اولیه ی آن مورد آزمایش های متعدد قرارگرفته باشد ، کار خطرناکی است .

29- پس از تهیه و تولید یک محصول فناوری بر چه اساسی سؤالات ارزیابی ازآن مطرح می شود؟ با توجه به نوع کاری که باید انجام دهد و افرادی که از آن استفاده میکنند.

30- استاندارد چیست ؟ استاندارد را تعریف کنید ؟ برای تولید هر محصولی باید اصول و ضوابطی را رعایت کرد به این اصول استاندارد می گویند.

31- یکی دیگر از نکات مهم که در تولید محصولات فناوری مورد توجه قرار می گیرد توجه به زیبایی محصول است.

32- در تولید توجه به زیبایی محصول در دو مرحله بسیارمهم است آن دو مرحله کدام اند؟

الف – ساخت محصول     ب- بسته بندی محصول

33- در ساخت محصول توجه به چه چیزهایی ضروری است؟ ساخت هر محصول به تناسب فرهنگ مصرف کننده ، ذوق و علاقه و حتی سلیقه ی او ممکن است در رنگ آمیزی ، تزیین و چیدن قطعات کنار هم ( شکل محصول)، انتخاب مواد مورد مصرف و ... مورد توجه تولید کننده قرار گیرد.

34- در بسته بندی محصول زیبایی از چه جهاتی مهم است؟ در بسته بندی محصولات نیز زیباسازی از جهات مختلف مورد توجه قرار می گیرد ، از جمله رنگ ،جنس ماده ی اولیه و شکل هایی که روی کاغذ یا جعبه ی بسته بندی کشیده می شود.

35- انواع سیستم را نام ببرید؟ توجه به موارد یاد شده برای معرفی محصول ، جلب مشتری و فروش بیش تر است.

36- سیستم های پیچیده معمولاً از چند سیستم های فرعی تشکیل شده اند.

37- وظیفه ی سیستم های فرعی چیست ؟ سیستم های فرعی برای انجام دادن بخشی از وظیفه ی سیستم اصلی ایجاد می شوند.

38- سیستم دوچرخه از پنج سیستم فرعی درست شده است.

39- سیستم های فرعی دوچرخه را نام ببرید؟ 1- سیستم انتقال قدرت   2- سیستم برق رسانی

3- سیستم هدایت و فرمان      4- بدنه یا اسکلت دوچرخه      5- سیستم هشدار دهنده (برق )

40- سیستم انتقال قدرت دوچرخه از پنجه رکاب و زنجیر و چرخ دنده درست شده است .

41- سیستم برق رسانی دوچرخه را به طور کامل توضیح دهید ؟ زمانی که دوچرخه در حال حرکت است، چرخ عقب یا جلوی دوچرخه ( متناسب با نوع دوچرخه که دینام ممکن است روی چرخ جلو باشد یا عقب ) با دینام تماس پیدا می کند. قسمت متحرک دینام ( سر دینام ) را در داخل آهنربا به حرکت در می آورد . این حرکت مکانیکی در دینام تبدیل به انرژی الکتریکی می شود که از طریق سیم به لامپ های جلو و عقب منتقل و در آنجا به انرژی نورانی تبدیل می شود.

42- دینام مبدل انرژی مکانیکی به الکتریکی است .

43- سیستم هدایت و فرمان دوچرخه را توضیح دهید؟ وظیفه ی این سیستم آن است که دوچرخه را به مسیر تعیین شده هدایت کند ازحرکت بازدارد. برای باز داشتن سیستم از حرکت ، از ترمز استفاده می شود، دسته ی ترمز روی فرمان قرار دارد و از طریق لقمه ها و سیم ترمز به دیواره ی طوقه فشار وارد می کند و مانع حرکت دوچرخه می شود.

44- وظیفه ی اسکلت دوچرخه چیست ؟ اسکلت دوچرخه وظیفه ی نگهداری و به هم پیوستن قسمت های مختلف دوچرخه را بر عهده دارد.

45- قسمت های اصلی بدنه ی دوچرخه را بنویسید ؟ لوله افقی ، دو لوله ی تحت زاویه وزین ،قسمت های اصلی بدنه ی دوچرخه را تشکیل می دهند.

46 – در سیستم دوچرخه جای سرنشین زین و محل حمل بار ترک بند می باشد.

47- انواع سیستم های هشدار دهنده ی دوچرخه را نوشته برای هر کدام مثال بزنید؟ سیستم هشداردهنده هم می تواند یک سیستم برقی باشد و با استفاده از انرژی الکتریکی فعال شود و هم یک سیستم مکانیکی باشد، مانند بوق های شیپوری ( بادی) یا زنگ اخبار غیربرقی که با استفاده از نیروی دست فعال می شود.

48- چرخ خیاطی از چند سیستم فرعی درست شده است آن ها را نام ببرید؟ سه تا

1- سیستم انتقال قدرت     2- سیستم دوخت        3- بدنه یا اسکلیت

49- سیستم انتقال قدرت در چرخ دستی را توضیح دهید ؟ در واقع ، با چرخاند ن دسته قدرت به سیستم دوخت منتقل می شود آنگاه سیستم دوخت به حرکت در می آید وعمل دوختن انجام می گیرد .

50- سیستم انتقال قدرت در چرخ خیاطی برقی را توضیح دهید ؟ در چرخ های برقی ، با وارد آمدن فشار پا بر روی پدال ، نیروی مکانیکی تبدیل می شود . نیروی مکانیکی به سیستم دوخت انتقال می یابد و سیستم دوخت را به حرکت در می آورد . در نتیجه ، عمل دوختن انجام می شود .

51- انواع سیستم های انتقال قدرت چرخ خیاطی را نام ببرید ؟ مکانیکی و الکتریکی

52- سیستم دوخت چرخ خیاطی شامل چند قسمت است آنها را بنویسید؟ شامل قرقره نخ و محل قرار گرفتن آن ، دستگاه تنظیم نخ ، سوزن ، صفحه ی دوخت ، ماکو و جای ماکوست .

53- سیستم اسکلت چرخ خیاطی از چه قسمت هایی تشکیل شده است ؟ شامل پایه ، پوسته یا روکش و دسته است .

54- چرخ خیاطی های جدید به چه امکاناتی مجهزند ؟ چرخ خیاطی جدید به سیستم های رایانه ای ویژه ای برای انواع دوخت مانند گلدوزی ، جای دکمه و ... مجهز شده اند.


نظرات شما عزیزان:

سلاله
ساعت19:50---9 ارديبهشت 1393
لطفا بقیه ی واحدها را نیز بگذارید;

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 6 مهر 1392برچسب:, | 17:28 | نویسنده : علی اکبری |